onsdag 16 januari 2013

Oväntad kärlek

Jag berättar på förskolan att Mini börjat prata om sin pappa med mig, för att förbereda dem på att han kanske börjar prata om sånt med dem.

Inte ett ljud har han sagt där om det ännu. Jag pratar med två av pedagogerna och Mini är inte i närheten, så jag kan prata fritt om hur det är, vad jag säger, hur jag förhåller mig. Det kommer rätt många frågor om mitt sätt att skaffa barn. Inte alls på något elakt sätt, utan ren nyfikenhet och jag svarar så gott jag kan på allt. Jag berättar det som få vet, hur lite man som ensamstående har rätt till hjälp i fertilitetsfrågor i Sverige idag, lagförslaget, hur mycket Mini kostat och vad jag vet att andra har lagt på fertilitetsvård.

Och så avslutar jag med att jag är så lycklig över att ha fått en så underbar unge.

Varpå den ena av pedagogerna svarar att det är de också och så får jag höra en anekdot och en till och en till. Jag känner hur mycket de tycker om honom.

"Han är verkligen underbar", säger den ena. Jag kan ju inte annat än hålla med.
"Vi tycker att hela er familj är underbar", säger den andra och jag funderade på om det är okej att krama dagispersonalen sådär en måndagkväll.

Hela min underbara familj. Mini och jag!

2 kommentarer:

  1. Ja, det är okej att krama om dagispersonalen - när det är en speciell situation, inte "hej,nu kommer jag och hämtar min son" vardagssituation.
    Eller också kan man visa att man uppskattar dem på annat sätt - ett lite kort med uppskattande rader, en ros att sätta i personalrummet, en "dagensros" i tidningen eller helt enkelt säga "Tack för att ni får Mini och mig att trivas så bra här!". En gång på fritids hade jag en förälder som varje fre. tog i hand och tackade för att vi tagit hand om hans dotter den veckan! Jättehäftigt! Nej, han var inte svensk såklart. Å alla behöver få bekräftelse på att man gör ett jobb som andra uppskattar!

    SvaraRadera
  2. Annika: Jag håller med dig, men har varit alldeles för dålig på att tacka alla de underbara pedagoger som jag stött på på dagis, fritids och i skolans alla stadier.
    Jag kan reta mig på att alla fröknar automatiskt "ska ha" en present vid jul och sommaravslutningarna. Skulle jag vara personal skulle jag uppskatta en spontan present eller ett tack mycket mer.

    Härligt att du och Mini hittat underbar personal.

    SvaraRadera