måndag 30 juni 2014

Fredspipa treårsstyle

Här på bilden ser ni ett typiskt Minibygge i Lego. Notera hjälmen, brandmanshjälmen, den är central i den här berättelsen.

Minis granne A är ett halvår yngre, men framförallt har hon en lillebror. Det gör att hon inte kan ha små-Lego. Därför är det lite av ett Eden för henne att komma hit och pyssla med Minis Lego. Oh, Ah, titta!! Säger A och konstaterar att hon hittat en dörr, en mc-hjälm, eller vad det nu kan vara hon lyckligt fiskar upp. 

Mini och A kommer för det mesta otroligt bra överens. De är en fröjd att se tillsammans. Men så en dag i vabandet hände något. A hade plockat upp en brandmanshjälm och till Minis STORA fasa kallat den för en keps. Stor dramatik utbröt och jag tog tillfället i akt att försöka få Mini att förstå att man inte gråter krokodiltårar och ylar som argument i allt. Huj uj. 

Då blev A ledsen och ville till pappa. Jag fick Mini att säga förlåt och sen följde jag med uppför trappan. 

Det där åt på Mini. Han ville göra det bra igen. Av As mamma fick jag veta att A skämdes för att hon inte gett sig på att det var en keps. Mini kom fram till att det ju kunde vara en keps lika gärna. 

Igår kom A ner. Legot åkte fram. Jag satte mig intill för att kolla att inte en ny konflikt blossar upp. A plockar upp en brandmanshjälm och säger:
"Titta Mini, en brandmanshjälm!"

"Men du A, det kan lika gärna va en keps."

Så fint. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar