söndag 15 maj 2011

33 frågor och svar om min förlossning

1. När fick du reda på att du var gravid? 14:e januari 2010

2. Hur gammal var du? 39 år

3. Hur tog din partner det? Partner? Nä, sånt håller jag mig inte med.

4. Mådde du mycket illa? Inte ett smack, däremot somnade jag lätt både här och där första månaderna.

5. Var du känslig? Ja, jag kunde inte sova en hel natt under hela graviditeten. Grät åt allt och fick gå och prata med en terapeut.

6. När kände du bebisens första sparkar? Vecka 18, dagarna innan vi åkte till Rhodos

7. Var du ofta orolig? Ja och det var jobbigt. Här hade jag längtat så och jobbat för att bli gravid och så kom alla de där tankarna tillbaka plus några till. Sen blödde jag varje dag första tre månaderna. Det gjorde inte livet enklare.

8. Sparkade bebisen mycket? Jovars. Varje kväll när jag gick och la mig. Fast när kära kollegan ville känna så höll sig Mini alltid blick stilla.

9. När började du läcka bröstmjölk? Aldrig.

10. Fick du bristningar? Nope. Inte en enda.

11. Blödde du någon gång? Första tolv veckorna.

12. Hur många ultraljud gjorde du? Fem eller sex. Sex var det nog!

13. Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Trygg, den blev allt annat än det.

14. Hur började din förlossning? Vattenavgång tidigt en söndagsmorgon.

15. Hur många timmar tog förlossningen? 60 timmar. Varav första två dygnen hemma med min TENS.

16. Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt

17. Hur mycket var du öppen när du kom in? 4,5 cm

18. Vilken smärtlindring tog du? TENS och lustgas

19. Dragen med sugklocka? Ja, efter 1½ h krystvärkar bestämde de att sätta sugklocka. Jag var helt slut och det enda jag minns av den perioden var att jag undrade vad jag gjorde för fel och att jag bad dem ”Ta ut den nu jag ORKAR inte mer”

20. Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? 2 h

21. Blev det komplikationer? Ja, läkaren satte sugklockan på fel del av huvudet vilket ledde till att Minis näsa trycktes in. Det i sin tur gjorde att han inte kunde andas när han väl var född och försvann ut med ett team från neonatal innan jag hann se honom. Jag var övertygad om att han var död eller svårt skadad tills jag fick se honom själv tre timmar senare.

22. Vad tyckte du var jobbigast? Att jag inte fick den support jag behövde de två första dygnen. Jag kände mig otroligt utsatt och missförstådd. Fast i jämförelse med att tro att mitt barn inte skulle överleva var det ingenting.

23. Var du rädd för något? Nej. Möjligtvis att jag inte skulle vara stark nog att klara av det.

24. Skrek du? Jag trodde att jag gjorde det. Enligt de som var med hördes jag inte.

25. Hur många var inne i förlossningsrummet? Två läkare, barnmorskan, sköterskan, min syster och jag.

26. Hade du någon nära med dig? Mina föräldrar var här med mig när jag gick hemma. Min syster var med på förlossningen.

27. Fick du sys? Ja och barnmorskan förklarade att jag sprack för att jag fortsatte krysta efter att Mini kom ut. Tycker någonstans att hon kanske kunde stoppat mig från att göra det? Tydligen har jag läkt hysteriskt fint.

28. Vilken vecka födde du i? 39+4

29. Vad var vikt och längd på bebisen? 3170 gram och 50 cm

30. Ammar du? Nej

31. Hur gammal är bebisen nu? Snart hela åtta månader gammal!

32. Vad tyckte du om förlossningen? Fruktansvärd. Jag har aldrig känt mig så utsatt och otrygg som när jag gick hemma med värkar och inte fick hjälp att sova eller med smärtan. När jag väl var på förlossningen var jag så utmattad att jag somnade mellan varje värk fram till krystningsskedet. Jag fick inte välja ställning, jag fick inte gå upp och röra mig för att de skulle övervaka med maskiner. Istället dök jag mig genom smärtan. Andades tillsammans med min syster och betedde mig som en retriever över ett fågelkadaver när det kom till lustgasen. Om jag någonsin ska göra det här igen behöver jag hjälp att bearbeta det som hände.

33. När kommer nästa barn? Förmodligen aldrig!

1 kommentar:

  1. Så jätteledsamt att läsa om din upplevelse av förlossningen, det gör ont i hela mig. Så borde det inte vara i 2011. Eller 2010 var det väl...

    SvaraRadera