måndag 1 april 2013

Drastiskt

Jag pratade barnlöshet med människor som aldrig varit i närheten av problemet egentligen. Berättar om SMER-rapporten och det föreslagna utredandet inför fertilitetsbehandlingar.

"Mja jo men skulle det inte kunna vara lämplig…" och jag får lätt panik på att människor som aldrig ens känt doften av den ångesten ska uttala sig. Att jag ska behöva ta de här diskussionerna varje familjehögtid. Så min hjärna krafsar efter argumenten:

"Det är som att ni skulle bli gravida, utredas på rutin och fråntas barnet. Och det under en av era största livskriser."

Den bet. Aldrig kommer jag att få höra den igen. Phu!

2 kommentarer:

  1. Heja dig! Bra sagt!

    En annan är ju när folk rutinmässigt säger att ensamstående kunde väl adoptera istället för att vilja försöka föda barn själv - då kan man fråga om de ber alla sina kompisar att försöka adoptera istället för att själviskt skaffa barn själva...
    Det är som att om man lämnar normen lite lite så är det öppet för alla möjliga former av kritik och lägga-sig-i-kommentarer....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ska jag lägga på minnet!

      Det värsta tycker jag är att det inte bara är okunniga lekmän som agerar så här, utan även rapporter som SMER.

      Bah…

      Radera