torsdag 24 november 2011

Genuspedagogik

Smaka på ordet. Visst får de allra flesta av oss en liten obekväm känsla i kroppen. Det fick i alla fall jag innan gårdagens föreläsning av genuspedagogen på Minis förskola. Visst, hon är väldigt inne i sitt ämne och visst kan man tänka att "jamen herregud kan vi inte bara låta det vara? Blir det inte värre av att peka ut skillnaderna hela tiden?!"

Men så började hon berätta och vad glad jag är att de har en genuspedagog på Minis förskola. Det handlar ju inte om kön, eller ursprung, eller ålder, eller vad man nu kan särskilja barn för. Det handlar om att se och ge individerna samma förutsättningar oavsett vilka de är. Och eftersom vi alla är människor, med olika bagage och känslor för andra så är det så viktigt att medvetandegöra det här på förskolan. Något de faktiskt jobbar aktivt med.

Pedagogen berättade om ett barn som blev så bekräftat av alla i personalen, att andra barn på den avdelningen hamnade i skymundan. Alla hade ju bara tyckt att det här barnet var så glatt och gulligt. Och visst är det så, visst är vi såna att när någon är glad och gullig och go så visst vill vi vara med dem? Dras till dem? De får oss att må bra. Så även personalen på förskolan.

Och i berättelserna kunde jag ana att det var Mini hon pratade om. Jag har ju själv aktivt boostat honom hos personalen. I min iver att han ska knyta an till flera än sin ensamstående mamma. Berättelserna stämde överens med de berättelser personalen gett mig. Herregud, det stämmer även överens med att lilla V berättat för sin mamma om Mini så att hon undrat vem den där Mini är.

Men inte vill jag att han ska bli älskad och bekräftad på bekostnad av andra. Jag vill att han ska lära sig att alla får lika mycket kärlek oavsett om de är glada, ledsna, blyga, arga eller annat.

Och på något sätt så känns det som att den där genuspedagogen och det aktiva samtalet jag upplever att de har gör att jag nog kan vara rätt trygg i att det inte är helt självklart att de kommer att fortsätta så. Att de aktivt jobbar för att få till den där bra gruppen och det bra arbetssättet. Där alla barn blir bekräftade och får prova.

Jag är så himla glad över Minis förskola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar