måndag 12 september 2011

Kontaktlöst

Mitt barn har en egenskap som är mindre bra. Eller den är ju bra, men inte hur han utnyttjar den. Han är grymt nyfiken och klurig. Han klurar ut hur teknik funkar. I förra veckan så upptäckte jag honom i full färd med att ta sig ner i den barnsäkra "sprit"-lådan i köket. Dörrstopparna från Ikea pillar han loss hur lätt som helst. När jag satte upp en aktivitetstavla på hans spjälsäng idag (aktiviteterna utåt, så att han kan stå där och pilla) så satte han genast igång med att undersöka hur den satt fast på andra sidan (inser att jag får ta bort den när han ska vara i sängen. Han undersöker hur knäppet på selen i barnvagnen fungerar. Han får upp luckan framför DVDn och stereon (lite mer avancerade fäll-luckor) utan större problem. På ugnen har ungen lyckats ställa timern, något hans mamma inte gjort (vadå läsa manualen?!).

Allt det där är väl gott nog. Spriten kan jag flytta på. Barnvagnsknäppet är så hårt att det får han aldrig upp.

Men det farliga är att han är sjukt intresserad av stickkontakter och sladdar. Herregud som jag jagar ungen. Kopplar ur lampor, apparater och pluggar. De som bodde här innan mig hade lite stickkontaktmani och bara i vardagsrummet har jag 24 kontakter. I sovrummet åtta. Vissa saker måste ju få ström, som hemtelefonen och modemet. TVn, stereon, radion. Jag kan inte koppla allt till uttagen ovanför diskbänken.

Jag håller på att bli tokig. Hur gör/gjorde ni? Jag försöker allt. Distrahera, vara med och utforska lite (i hopp om att det tappar sin tjusning), bannar. Ja, när jag har blivit tillräckligt rädd har jag t o m vrålat NEEEEEJ.

Inget funkar. Hjälp.

6 kommentarer:

  1. Sådär höll visst min man på när han var liten. Så blev han också starkströmsingeniör som vuxen...

    SvaraRadera
  2. Ha ha! då vet vi i vems fotspår Mini kommer att följa. ;)

    SvaraRadera
  3. Åh. Jag jagar också. Sladdar är bland det bästa som finns tycker Stjärna. Håller på att klura ut hur jag skall få bort dem. Och hur han skall sluta vara intresserad av att dra ut sladdar ur kontakter. Men 24 stycken??

    SvaraRadera
  4. Stannatiden, ja 24 stycken. Du skulle sett mängden krokar. Mina vänner skämtar om krokarna. Det var galet.

    SvaraRadera
  5. Det är nog bara att sluta att hoppas att intresset ska försvinna. Min son är 19 månader och fortfarande grymt intresserad av kontakter och sladdar. Men så är han av den nyfikna, utforskande typen, som din son, som älskar att pilla, hamra och skruva. Då kanske det hör till, det här med kontakterna? :) Vi fortsätter banna, säga nej och stundtals visa och upptäcka tillsammans. Slutat hoppas att intresset försvinner :)

    SvaraRadera
  6. Lisa, ja våra barn kommer att följa Osloskånskans mans fotsteg. Om de överlever pillesjukan och nyfikenheten vill säga!

    SvaraRadera