söndag 6 februari 2011

Hjälp mig

Nu behöver jag era kloka huvuden och era erfarenheter här. Det är så att Minis skötbord håller på att kollapsa. Det är ju mindre bra. Ett av hjulen gick av innan jul och jag har lagat det, men det blir rangligare och rangligare för var dag som går.

Och Mini blir tyngre och rörligare, så det är bara en tidsfråga tills skötbordet är ett minne blott.

Mini är 4,5 månader gammal och väger 8,5 kg (ja han är en stor liten kille). Hur tycker ni att jag ska göra? Ska jag hitta ett nytt skötbord, eller ska jag helt enkelt sluta använda skötbord och helt enkelt byta på honom på sängen istället? Jag har plastad frotté jag kan lägga ut under honom och många blöjor byts redan där. Hur länge använde ni skötbord?

Mini bor ju än så länge i mitt sovrum och så även skötbordet. På skötbordet har jag alla de kläder han för tillfället använder, vilket gör det enkelt att byta kläder på honom. Om jag skippar skötbordet får alla kläderna och pryttlarna som ligger på det flytta in i hans rum. Är det dags att flytta in ungen där också? Han sover i princip hela nätterna, men huuuu, jag tror jag vill ha honom bredvid mig ett tag till.

Ytterligare ett problem med att skötbordet är paj är att jag har Minis badbalja i skötbordet. Nu är det inte ett jätteproblem för eftersom Mini är en stor kille börjar han bli för stor för badbaljan. Så min plan var att köpa en sån här och helt enkelt bada ungen i badkaret.




Nu visade det sig att det är enbart för barn upp till 8 kg. Så vad gör jag nu? Knäcker ryggen när jag badar Mini i badkaret? Finns det andra lösningar? Hittills har jag hittat den här:


Problemet med den är att då behöver bebisen kunna sitta ordentligt och det mästrar inte Mini riktigt riktigt än (han mest lutar sig på magen). Hjälp? Hur gör man? Hur gjorde ni?

12 kommentarer:

  1. Lillkillen är inte speciellt liten han heller (ironiskt att vi kallar dem för LILLkillen och Mini :)). Jag har inte använt något skötbord till honom på jättelänge - han är helt enkelt för stor. Säkrast är att byta på golvet. Jag har köpt ett skötbordsunderlägg med uppblåsbar kant på IKEA som funkar jättebra att ta fram och bara lägga på golvet. Ibland lägger jag Lillkillen bara på en tidning och byter på honom och sen slänger jag tidning och allt. Sen jag började byta på golvet behöver jag aldrig vara rädd för att han ska trilla ner och skada sig heller. Det funkar jättebra.

    Tyvärr har jag ingen lösning på badproblemet. Jag tror min onda rygg har sin förklaring i just det... :)

    SvaraRadera
  2. Hej, min lille kille är 3,5 månad och jag har redan tagit bort skötbordet. Använder plastad frotté på sängen i stället. Funkar jättebra. Sedan har jag en liten korg i sovrummet där jag har skötgrejorna och lite kläder (resten är i ett annat rum). Så mitt tips är att skippa skötbordet nu men låt Mini flytta ut först när du känner dig redo;-)

    (Jag har bara en 2:a så plutten kommer få bo hos mig lääänge..)


    /J med T 3,5 mån

    SvaraRadera
  3. Hmmm... Jag skulle ju kunna ta babykorgen och lägga skötsaker och lite kläder i och ha vid fotänden på sängen. Dessutom har jag faktiskt ett sånt där uppblåsbart skötbord från IKEA också, som jag hittills använt på resa och i köket när det är baddags. Det lutar ju åt att skötbord åker ut.

    Men badningen behöver jag lösa. Min rygg pallar inte att ligga dubbelvikt över badkarskanten hållandes 8,5 kg icke samarbetande guldklimp.
    Man kanske kan fixa någon lift som hänger i taket? Hmm... ;)

    SvaraRadera
  4. Hej igen,

    Tills mini är större, kan du inte skaffa en större badbalja? Har hört om de som använt olika sorts plastlådor eller uppblåsbara barnpooler om man inte har badkar och har större barn. Borde bli en ganska billig lösning i väntan på att Mini kan sitta i badkaret.
    /J igen

    SvaraRadera
  5. Jaa du! Sonen satte i hälarna och började kana runt vid 4 mån ålder, då vågade vi inte ha honom på skötbordet längre, utan flyttade ner på golvet. Själva satt vi på en liten pall.

    Badade gjorde han rätt på ryggen i badkaret från samma ålder.

    Ungar är ganska robust byggda (vi är gjorda för att tåla lite, annars hade vi aldrig kommet så långt i evolutionen).

    Använd ditt goda huvud, du är en bra mamma!

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Låt Mini sova sitt eget rum, min dotter 5mån har precis börjat. Hon sover bättre än någonsin! Och sååå skönt att vi fått tillbaka vårt sovrum igen, inte massa extra prylar drälandes. Alla dotterns saker är nu samlade på ett och samma ställe, på hennes rum.
    Jag kan inte rekommendera att byta blöja på sängen under en längre period om du redan har ont i ryggen. Bodde hemifrån i ca 2v och bytte då på sängen och efter det är min rygg paj! Så laga skötbordet eller köp ett på IKEA för 249:- och ställ det i en hörna så är det ju bara en sida du måste ha koll på att han inte rullar över.
    Till badkaret rekommenderar jag en Bumbostol, kan användas i både torrt och vått. Finna begagnade på Blocket för 200 pix ca.
    Lycka till!
    /T

    SvaraRadera
  7. Jag har löst badproblemet genom att alltid bada eller duscha med min son. Supermysigt tycker vi men det passar säkert inte alla. :-) En bumbo funkar säkert annars.
    S

    SvaraRadera
  8. Tack för alla kloka svar!
    Mini sover så bra inne hos mig att just det får han fortsätta med ett tag till (inatt sov han från 20.00 till 09.15, skitjobbigt verkligen!) . Dessutom är det så praktiskt att ha Minis rum som gästrum, vilket det nyttjas flitigt till än så länge.

    Större badbalja låter bra, men var ska vi vara? Risken är att vi ändå hamnar på golvet och då kan vi lika gärna vara i badkaret.
    Bumbostol ska jag undersöka!

    Jag har nu börjat använda sängen som skötbord. Funkar det inte gör jag helt enkelt ett besök på IKEA mot slutet av veckan!

    Någon som har fler tips?

    SvaraRadera
  9. Jag har en sådan som de ligger i och den använder Jojje. Funkar utmärkt och snart 9 kilo. Han behöver den inte längre eftersom han sitter rätt ok själv. Vill du låna den?
    Jennie

    SvaraRadera
  10. Åh, det hade varit toppen Jennie. Mini sitter ju snart rätt bra själv han också, så köpa en känns helt överflödigt. Toppen!

    SvaraRadera
  11. Hej hej, vi hade en sån bumbostol i badkaret och jag duschade med Nora där. Funkade superbra. :) Man måste bara komma ihåg att ta bort den från badkaret så den kan torka under.
    Vi lät Nora sova inne hos oss länge. Ser ingen anledning till att flytta ut henne. Jag tror inte att man far illa av att sova i samma rum. Mini är ju liten och sover bra... närhet i alla lägen är min melodi :)

    SvaraRadera
  12. Jag har också varit själv med min lillis sedan starten. Inte "frivilligt" (tyvärr).. men jag vet hur det kan vara att ensam kämpa med alla dessa vardagsbestyr. Kom iaf på att det ultimata var att själv hoppa ner och bada i badkaret med lilleman i famn. Det är inte förrän nu på sistone (han är 20 mån) som han badar själv. Tyckte det var jättemysigt att bada badkar med honom och tror han tyckte detsamma. :)
    Skötbordet fick gå tidigt.. gick också sönder för min plutt är också en klump :) Jag lägger en filt/handduk på vardagsrums-mattan och byter där. Smidigast hittills!
    De enklaste lösningarna vinner alltid.

    Kram!

    SvaraRadera