onsdag 9 maj 2012

Helgen och halva veckan blev det visst

I helgen kom mina systrar hit och vi umgicks för första gången... ja så länge jag kan minnas. Bara vi tre. Ja och Mini då.

En dag i Köpenhamn. Öl och snaps i solen i Nyhavn. Världens snällaste unge som lycklig sprang mellan uteserveringarna (med mamma hack i häl). Och inköp av sommarens coolaste solhatt till mannen i hushållet.


Söndagen spenderades promenerandes runt parkerna här i Malmö i ljuvligt (men lite kallt) väder. Det var härligt att ha mina storasystrar på besök. Mini njöt dessutom för fulla muggar. Det finns inget bättre än att se honom knyta an till de jag älskar. Min ljuvliga lilla unge.

Och efter månader av plocka isär Duplobitarna han fick i julklapp, så har Mini nu börjat pussla ihop dem. Han fokuserar, får ihop dem och när han fått ihop några stycken kommer han stolt och visar vad han har gjort. Mammahjärtat smälter och jublar. Ser framför sig hur hon kommer att köpa byggsatser med Lego och bygga tillsammans med Mini. Vi bygger såklart tillsammans redan idag, men åh liksom, LEGO.

Kan ni förstå att min unge, han som flera av er väntade på tillsammans med mig, just det barnet, som jag trodde att jag såg dubbelt när jag såg två streck på graviditetstestet, han som låg i babysittern och upptäckte vänsterhanden. Han är så stor att han kan pussla Duplo och vara stolt över det!



Han har dessutom börjat klättra själv upp i sin stol i bilen. Att åka bil är poppis. Stackars liten, han får ju knappt göra det, men han älskar det likväl. Helst av allt skulle han vilja köra den, men mammas bilförsäkring täcker inte förare under 25, så det blir det inget med.

"Men jag kan mamma, jag looovar!"
Igårkväll var Mini på sin första årsstämma. Han skötte sig bra och sjöng bara lite högt under dragningen av årsredovisningen. Vi misstänker att de andra hörde något av vad ekonomen berättade, men vi är inte säkra. Jag frågade dock artigt om de ville att vi skulle gå, men de ville så gärna att vi skulle vara kvar, med orden "åh men nej, gå inte, det är så mysigt!"

I veckan har det hänt en del på min jobbfront, men inget som jag kan skriva om här. Både bra och jobbiga saker. Slutresultatet är bra. Även om jag fick en smärre chock idag. Ni vet sådär så att man kommer av sig helt.

Ikväll hävdade Mini å det bestämdaste att han ville ha ut det mesta för pengarna för cykelhjälmen. Mycket tid ägnades åt att sätta på och ta av den. Mamma fick både knäppa och knäppa upp spännet ett flertal gånger. Min son har stort huvud från början. Det ser minst sagt rätt komiskt ut när hans huvud blir en gigantisk blå nyckelpiga som kilar runt.



Och ikväll har mamman PMS, sömnbrist och det där med jobbet att fundera lite på. Ja och så lite andra spöken som jagar runt i tillvaron. Fast ärligt talat. Det är trevliga spöken.

Så ikväll har jag bara gett mig själv ledigt. Inget plockande, inget jobbande, inga stryktvättstankar. Bara sitta här och prata med er. Utan minsta dåligt samvete och nu ska jag nog gå och lägga mig.

1 kommentar:

  1. Tycker det verkar som du verkligen gjort dig förtjänt av en ledig kväll! Å så spännande att få upptäcka världen iklädd sin blåa hjälm !

    SvaraRadera