måndag 7 maj 2012

Utmaning

Jag har blivit utmanad. Nedan svarar jag på 11 frågor från bästa FC.
Nu får ni veta annat än det jag skulle skrivit själv om mig!

1. Vilka ord använder du om dig själv i en arbetsansökan?
Kreativ, kommunikativ, ordningssam och positiv.

2. Vilka ord tror du att din närmsta vän skulle välja istället?
Ni får fråga honom. Han kommenterar säkert här.

3. Om du fick ta med dig en enda sak inför en flytt utomlands, vad skulle det vara?
Nu är ju inte Mini en sak. I Afrika så gick jag inte en meter utanför campen utan min satellittelefon, passet, ficklampa och pengar.

Men jag antar att det skulle vara något hemifrån. Nej, jag kommer inte på något. Jag är rätt osentimental när det kommer till prylar, så jag tror att svaret får bli Mr Whopper, min stora Maglite-ficklampa. Förutom Visakort och pass, som jag antar är defaultgrejer.

4. Om du inte skulle ha valt det yrke du nu har, vad skulle du ha valt istället tror du?
Jag brukar säga att jag skulle vilja bli läkare. Fast jag tänker att jag inte är på slutstationen i jobbsvängen. Jag har gjort massor hittills. Allt från åldringsvård, via redovisning, grafisk form och illustration, till sekreterare, lärare, kravställare, databasadministratör, projektledare på en marknadsavdelning, till att numera kalla mig för verksamhetskonsult och förändringsledare.

Jag skulle gärna vilja testa att starta eget en dag, men det får bli när jag inte ensam ska försörja Mini. Tiden finns så jag har inte bråttom. Läkare tänker jag fostra Mini till (även om det verkar som att det är en liten ingenjör jag när)

5. Om du ser framåt 10 år i ditt liv – hur skulle du vilja att livet var då?
Åh, den där frågan är alltid så svår att besvara. För en sisådär sex år sedan svarade jag på den frågan om att jag om fem år skulle ha ett bostadslån. Det har jag. Den här gången vill jag svara roligare.

Om 10 år har jag allt som jag har nu, fast jag delar det med min själsfrände. Jo, så har jag startat det där företaget och så har jag skaffat hund, för då lever jag ett liv som inbjuder till det.

6. Kan du minnas hur du trodde att ditt liv skulle se ut idag när du funderade för 10 år sedan?
För 10 år sedan pluggade jag i Lund. Jag gick igenom en svår separation och pluggade och jobbade parallellt. Jag drömde om ett tryggt jobb, en bra man och söta barn. Emellanåt tittade jag på UR-programmet "Om Barn" och där var det 40-åriga kvinnor som adopterade kinesiska flickor. "Skiter det sig med män, så kan jag göra som de" tänkte jag.

Och nog sket det sig med män, men i stället för en kinesisk flicka, blev det en halvdansk pojke.

7. Händer det att du låtsas ha ett roligare liv än du faktiskt känner att du har?
För det mesta är jag nog rätt tokärlig. Fast samtidigt har jag en känsla av att livet blir lite roligare om man låtsas att det är roligt.

Men visst, jag kan ljuga rätt friskt för mamma, så att hon ska slippa oroa sig ibland. Märkligt att hon går på det förresten, för jag är världens sämsta lögnare och är det någon som borde se igenom det är det ju mamma.

8. Hur tror du att människor som läser dig uppfattar dig?
Oj, det har jag aldrig tänkt på. Hur uppfattar ni mig?
Jag hoppas att jag uppfattas som ganska positiv och galet kärleksfull.

9. Är bloggandet en viktig del av ditt liv?
Det har tappat i vikt nu när Mini och jag har det så bra. Det var viktigare som försökare och en länk till omvärlden under koliktiden.

10. Gråter du när du ser saker du berörs av?
Ja, det började när jag var gravid och nu kan jag gråta av både glädje och sorg åt de minsta saker i vardagen.

11. Vad kan du inte sova utan?
Att stänga ögonlocken. Annars kan jag sova genom det mesta. Tänt lyse är dock ett "big nono".

Nu är tanken att jag ska ställa 11 nya frågor och skicka utmaningen vidare till 11 andra bloggare. Jag får återkomma, för Mini står och hoppar i sängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar