tisdag 26 oktober 2010

Livet med en femma

Idag fyller Mini hela fem veckor. För två timmar sedan sov han sött. För en och en halv timma sedan vaknade han och grät otröstligt och HÖGT.

En timma och tjugo minuter sedan sattes han i bärselen. Sedan däckade han och jag hann få lagad mat, strumpor, smink och tjocktröja på mig. Samt lite värktabletter i kroppen. Borde ta hand om tvätten, men istället har jag lagt mig en stund. När pojken vaknar ska han få mat och sen ska vi ut och handla fler av de bra nappflaskorna till honom. Jag har en plan för att mattillredningen ska gå så fort som möjligt hädanefter. Mini skriker sig hes och blå i väntan på mat när han är hungrig och det mår varken han eller jag något vidare av.

Hade ingen aning om hur uselt man kan må när man är ensam och ens barn bara skriker. Och det så att han tappar luft och röst. Igårkväll ville jag inte vara mamma mer.

Men det går över säger de som vet.
Alla föräldrar känner så med jämna mellanrum.
Synd bara att det hjälper föga att veta det när jag känner så.

4 kommentarer:

  1. hej,
    jag har flaskbarn och har alltid gjort 5 flaskor klara som står och väntar i kylen. Bara att slänga in i mikron och mat lite lite snabbare.
    På natten kör jag tetra som jag öppnar vid sängen, ner i flaska och inte värma.. Det har gått hur bra som helst. Dessutom är det väääldigt praktiskt att lära barnen att kunna äta ganska så sval mat.
    din plan kanske är ännu bättre än min och då lär jag mig gärna!
    lycka till!
    jenny

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vi brukade också göra flaskor innan som stod i kylen - dock bara en i taget. Den första tiden kokade vi vatten som, när det svalnat, sedan stod i kylen i en tillbringare med lock. Då var det bara att ta av det vattnet när man skulle göra en ny flaska till nästa mål. Om vi skulle någonstans hade vi en termos med ljummet kokt vatten i - så var det bara att blanda och servera på plats.

    Hoppas du hittar ett bra sätt som funkar för dig.

    Kram Pernilla W

    SvaraRadera
  3. Fyra preppade flaskor med pulver på bänken, kylskåpskallt kokat vatten i kylen och preppad vattenkokare. Nu har jag en klar flaska på under en minut!
    Just testat och det gick som en dans. :D

    SvaraRadera
  4. Glömde skriva att jag inte har någon micro! Har inte testat att ge Mini sval mat, men med hans aptit är det nog inga större problem!

    Tack för tipsen.

    SvaraRadera