lördag 2 oktober 2010

Mini och maten

På BB hade de en strategi för att få Mini att amma. Vi fick inte den där rätta starten eftersom Mini inte andades själv och hamnade på neonatal.

BBs strategi var att hungra ut honom.

Jag stod vid mer än ett tillfälle och kände mig som en arg tigrinna och tvingade dem att komma med tillägg till min hysteriska, hungriga bebispojke. Till saken hör att läkarna på neonatal hade skrivit att han skulle ha extra tillägg för att orka läka. Det och panodil var sjätte timma. Något jag fick strida för att han skulle få.

Nej, mina upplevelser av BB är inte positiva. Rätt ofta kom det personal och skulle lära oss att amma. Två-tre personer som stöd böjda över oss med goda råd och rätt hårdhänta tag. Råden var ofta motstridiga och jag såg dem försöka få min rätt upprörda Mini att ta bröstet. Själv blev jag för det mesta rätt stressad av situationen.

Allt jag ville var ju att mitt barn och jag skulle må bra. Jag är inte besatt av att amma, jag vill att Mini ska vara nöjd och växa till sig som han ska.

Till slut fick jag åka hem. Med råd om mat och amning. Och en tillsägelse om att skriva en "amningsplan".

Väl hemma har jag läst på bara för att inse att hela den miljön, och deras tillvägagångssätt var så totalt fel. För att amma behöver man lugn och ro. Att pressa ett hysteriskt hungrigt barn mot ett bröst är fel. Att stressa och pressa en nyförlöst mamma är också fel.

Men värst var nog att skicka hem mig och Mini med rekommendationer om en svältkost för honom. Som om Han skulle kunna lära sig något när hungern river i hans lilla kropp.

Skäms på er BB på MAS.

Idag äter Mini en massa tillägg på flaska (inte drickskål "får Han flaska tar Han aldrig bröstet") och han tar bröstet också, utan dinapp. Det lärde han sig genom att mätt i magen utforska bröstet tillsammans med en lugn och glad mamma.

Mini kommer aldrig att hel-amma. Det gör ingenting så länge han och jag är glada och mår bra.

Och den bebis som snusar på mitt bröst just nu verkar mycket välmående.

7 kommentarer:

  1. Åh men vilken otrevlig upplevelse! Fyyy... det fattar väl vem som helst att man inte kan svälta bebis till "lydnad", skämmes på dom. Och heja du, tilllägg och amma låter väl som en bra kombo. Det sa min bm med att man måste hitta ett sätt som funkar för en själv, inget sätt är universalt.

    SvaraRadera
  2. Synd. Bra att du är en mamma som litar på dina instinkter! Alldeles för många gör inte det idag.

    SvaraRadera
  3. Usch ... .det är nästan så jag börjar lipa. Amningen och BB vistelsen i amningsavseendet är precis som din upplevelse. En tvär sköterska förklarade för mig att min tjej kanske inte orkade äta för att jag inte hade kunnat ge henne nån mat och det var just för att hon var så hungrig, (mitt fel) som hon nu var slö och orkeslös... vilket hon inte var. Behöver nog inte förklara känslan som jag hade just då....Skönt att du hittade ert sätt. Jag önskar att jag hade hittat vårt sätt.

    SvaraRadera
  4. Vad synd att du fått den upplevelsen från BB. Jag har aldrig varit någon stor mjölkproducent och båda barnen har fått flaska, men det har gått bra det också. De brukade få en förrätt bestående av lite bröstmjölk och sedan kom huvudrätten i form av ersättning på flaska. Efter ett tag tröttnade de på förrätten och då var det bara att köra på flaska på heltid. Lyssna på dig själv och gör vad som känns rätt för dig och Mini - det brukar alltid bli bäst så. Hoppas du får det stöd du behöver från BVC.

    Kram Pernilla Wester

    SvaraRadera
  5. Precis samma sak var jag med om när vår lille M föddes.
    Han hade också problem med andingen vilket gjorde att vi låg 3 nätter på neo, och där var amningshysterin värre än värst.
    Varje timme kom det in en sköterska som skulle visa hur det gick till, varje gång vägrade M.
    själv låg jag och grät konstant.
    När jag bad om tillägg så sa de bara att det inte gick då det skulle påverka hans villighet att ta emot bröstet.
    Efter 2:a dygnet hade M gått ned 16% i kroppsvikt och gråtit konstant. DÅ först fick han tillägg. När vi sen skulle åka hem så fick vi också råd om svältdiet och att vi var tvugna att komma tillbaka för att visa att amningen fungerade-vilket den såklart INTE gjorde.
    Det slutade med att M fick flaskan och har sen varit världens snällaste bebis som sovit hela natten från 8 veckors ålder.
    Oj, långt inlägg det blev.. Ville egentligen bara säga att det är bra att du står på dig.
    En mamma vet vad som äär bäst för sitt barn.

    /Daniela

    SvaraRadera
  6. Tack Pernilla och Daniela. Precis sånt jag behöver läsa just nu!

    SvaraRadera