torsdag 29 mars 2012

Polly


Två stenar, precis formade som, men lite större än Pollygodisar plockade kirurgen ur min kropp igår. Och det var faktiskt lite magiskt ska jag säga, för jag har nog inte riktigt fattat hur mycket jag har känt av dem och hur ont jag faktiskt har haft. Jag misstänker att det är de som har ställt till det för mig på ett par fronter. Att de gjorde att förkylningen/influensan tog sån tid att komma igen ifrån och att de också stört mig i sömnen (jag har känt dem när jag har vänt mig i sängen och inte kunnat ligga på vissa sätt). Sista tiden har jag dessutom börjat få en gulgrå ton i huden. Igår var det som att jag blivit av med en lång seglivad huvudvärk. Ni vet sån där huvudvärk som man bara bär med sig och till slut är den som en del av vardagen, man tänker inte på den, förrän den lättar. Så kändes det igår. Idag har jag mer ont, men ont av rätta skäl och sånt som jag vet snart går över. Och så pirrar hela ansiktet. Jag är rosig som om jag sprungit ett milslopp.

Det är en stor stor lättnad att det är över. Även om jag nu får spendera en vecka i konvalescens. Igen. Inga lyft. Det är så trist att inte vara på topp. Vara den svaga, klena som behöver tas om hand. Jag hatar det.

Samtidigt, när jag väntade på operationen igår var det en liten pojke som också väntade på sin. Han var van att vara där. Och det gör mig så tacksam.

Jag tar alla stenar, alla operationer, allt gå på knä i sjukdom i världen. Bara Mini slipper.

8 kommentarer:

  1. Oj vad skönt!! Och inte utan att man undrar hur två Polly lyckats ta sig in i gallan! Hoppas på ett snabbt tillfrisknande. Och heja dig som gått igenom detta. Du får väl inte rysningar av välbehag, som jag får, av att gå in genom en sjukhusentre. Om jag förstått saken rätt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej, sjukhusentréer är något jag undviker som pesten, men jag måste ge en eloge åt Avdelning 1 på Landskrona lasarett. Underbar personal som tog fantastiskt väl hand om mig. Lite av förlossningstraumat bearbetat. Jag har även fått hjälp med det på min vårdcentral. De ska också ha en eloge för sitt fantastiska bemötande av mig och alla mina besvär.

      Och de där två Pollysarna, ja de tillverkade jag nog tyvärr alldeles själv under graviditeten. När jag har läst på om gallsten så inser jag att jag är rätt in i statistiken. Var femte kvinna får det. Gärna när de passerat 40 och det är vanligt att man får det efter en graviditet. Tre rätt av tre liksom.

      Man kan säga att jag fick Mini och två Polly på köpet. ;)

      Radera
  2. Skönt att operationen är över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det verkar inte bättre än att jag har en till operation på gång. Det känns som att sviterna efter min förlossning håller på i en evighet.

      Radera
  3. Oj... kommer nog inte titta på pollysar på samma sätt igen...

    Vilka underliga saker kroppen håller på med ibland! Skönt att allt gick bra!!!

    Vila väl och krya på dig :)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag mår redan mycket bättre. Fast enligt mamma som är här och pysslar om mig är jag inte särskilt kaxig. Hm...

      Radera
  4. Hoppas rehabandet går bra! Visst är det svårt att "tas om hand" - men ibland kan det vara riktigt skönt och nu är det ju dessutom välbehövligt! Å om det känns allt för bedrövligt tänk: "Sån tur att jag har någon som kan ta hand om mig" - vilket jag innerligt hoppas att du har! Trevlig helg på dig!

    Ps. Jag älskar den nya Pollyblandningen med lakrits och citron och jag kommer att tänka på dig varje gång jag äter den nu! :D

    SvaraRadera
  5. Hurraa vad skönt att de små hemskingarna är borta!'Krya på nu.

    Kram

    SvaraRadera