lördag 24 mars 2012

Utmattningsmetod

Sen Mini slutade med napp har han haft svårt att komma till ro och somna. Inte bara här hemma, utan även på förskolan. Det är frustrerande när man är van vid att bara lägga ner honom och så sover han. Speciellt den här stunden mitt på dagen. Jag märker att mitt tålamod tryter då. Har vi haft mysmorgon är det min stund att komma iordning och då har jag inte lust att duka av lunchen och springa och natta pojke hela tiden. Jag vill få vara effektiv.

Det är svårt att vara lovebombing-mamman också när man är lite frustrerad. Så jag följde en metod som jag sett på Nanny Fine. Jag la ner Mini under konstens alla regler. Såg till att han var nöjd och glad och låg under sin filt i sängen. Sen är han som en vippdocka, upp och stå (man somnar inte lika lätt om man står upp nämligen, Minis anmärkning).

Istället för att gulla ner honom körde jag taktiken att bara lägga ner honom utan att säga någonting. Det funkade klockrent! 4 ggr fick jag gå in och lägga ner honom. Sen sov han.

Se där.

Nu ska här röjas lite till. Sen ska vi träffa en annan Femmismamma med son. Kul!

1 kommentar:

  1. Det här med att få de små att sova är ju en hel vetenskap ;) Spännande att se hur de reagerar på sommartiden nu...

    SvaraRadera