torsdag 13 maj 2010

Ekonomi

Ändå sen jag flyttade är min ekonomi inte sig lik. Det säger kanske sig självt när man i princip dubblar sin boendekostnad. Jag har lite ångest över det, eller förresten, ta bort lite. Jag grubblar massor.

Igår försökte jag ännu en gång räkna ut hur hög min föräldrapenning blir. Naturligtvis finns det ett tak för höginkomsttagare, vilket gör att jag får ut ungefär 67% av min lön.

Grattis.

Ersättningen från min arbetsgivare ingår i de pengarna. Den informationen var så krångligt uppställd att ingen av de jag bett om hjälp att räkna ut vad summan egentligen blir har lyckats. Förrän nu, när jag faktiskt fått det uträknat från lönekontoret.

Vad gör jag nu?

Någon som har bra tips på hur man tjänar extra som mammaledig?

Hittills har jag räknat ut följande:
1. Sälj bilen
2. Begär sänkning från CSN
3. Sluta spara

Men jag vill verkligen inte sälja bilen. Den är en stor del av min frihet och gör så mycket möjligt för mig. Å andra sidan, om valet står mellan den och lägenheten får det väl anses som relativt lätt och det går ju att skaffa en annan bil när ekonomin stabiliserats.

Hur skulle ni ha gjort?

9 kommentarer:

  1. Vad svårt! Jag vill inte ens tänka på hur det kommer att se ut. En billigare bil kanske? Kram!

    SvaraRadera
  2. Det är kanske svårt att hitta några jättesparområden (förutom de du har uppgett) men lite småspartips kan jag bidra med. Och många bäckar små säger de ju.
    - spara småpengar: varje gång du handlar så använder du sedlar och lägger undan alla småpengar du får i växel. det märks inte att du lägger undan pengar men helt plötsligt så har du en liten extra slant när det behövs
    - ät mycket rotfrukter och bönor: maten kan man spara in massvis med pengar på. det kanske inte blir den roligaste menyn men ett tag klarar en av det. hembakt bröd och andra billiga alternativ är ju faktiskt även godare än de köpta.
    - vet inte om det fortfarande går att sälja bröstmjölk till BB men går ju att kolla upp. min syster gjorde det och fick in en del extra pengar
    - kolla över el- och telefonabonnemang och liknande, kanske finns pengar att spara där också

    Kommer inte på så mycket mer just nu, men det finns säkert mängder av ställen där det går att spara nån liten krona. Och börjar du redan nu kan du ju till och med ha en liten budget tills när det behövs. Hoppas verkligen att du inte behöver göra dig av med bilen, är ganska behändigt att ha särskilt, kan jag tänka mig, som förälder till små barn. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Jag skulle/ska nog sluta spara=(

    ........................

    SvaraRadera
  4. Dra ner på CSN under mammaledigheten samt sparandet (håll koll från månad till månad) Sälj bilen i nödfall, men bättre är nog att till att börja med välja dina bilresor (spara bensin mao)

    Sen är det många bäckar små, se redan nu över dina utgifter, som C skrev, tele och el. Andra små "onödiga" utgifter som du inte behöver under mammaledigheten!

    PUSS & KRAM

    SvaraRadera
  5. Tack för goda råd.
    Tyvärr är det så att bilen kostar MASSOR även om den bara står. CSN är jag utlämnad till deras goda vilja (i dagsläget betalar jag 2500 kr/mån). Telefonkostnader har jag inga.

    Vanligtvis äter jag lunch ute, men det är det stopp med fr o m igår. Det kommer jag knappast göra när Mini kommer heller. Sen ska jag se över om jag inte kan få billigare ränta på ett lån jag har, billigare försäkringar hem och på bil. Har en kompis som är med i en bilpool, kanske är det ett alternativ för mig också?

    Och så får vi hoppas att Mini blir så gudomligt söt att jag kan göra fotomodell av henne/honom och tjäna grova pengar på det! ;)

    SvaraRadera
  6. hmm mitt sparande kommer nog bli lidande med, försöker buffra så in i ballongen nu i stället. Min hyra kommer 3-dubblas, men då har jag rätt låg idag. Storhandla ;) och bil-pool är ingen dum idé, vet många som är med i liknande i Sthlm.

    SvaraRadera
  7. Sparande kan du ju dra ner på. Sen är det faktiskt så att man inte gör slut på lika mycket pengar när man är mammaledig - så har det varit för dem jag känner i alla fall. Det ordnar sig säkerligen.

    SvaraRadera
  8. Hej Frk Vilja

    Jag har precis hittat din blogg och tycker den är kul att följa - du är så modig! och jag önskar att allt går bra för dej och lilla Mini.

    Jag vet inte hur du bor men bor du i en stad är det bilen som ska bort! Tänk på hur mycket buss, tåg och taxi du kan åka för de pengarna och dessutom kan du hyra bil ganska många gånger i månaden utan att komma upp i kostnaden som en egen bil är. Jag bor själv i Göteborg och har ingen bil och klarar mig bra genom att unna mig att hyra när det behövs. Dessutom slipper jag allt pyssel som är med en egen bil. Det är mitt råd.

    Hälsar
    Cissan

    SvaraRadera
  9. Lite sent, men har just börjat läsa din blogg- jättebra tycker jag! Hos Csn ansöker man om nedsättning pga lägre inkomst. Det kommer du att få- max 4 resp 5,2 % av inkomsten beroende på vilket lån du har. CSN baserar sig automatiskt på tidigare års inkomst, förutsätter att du fortsätter tjäna samma/mer för var år. Men du fylller i en blankett om din aktuella inkomst. Gissar du kommer ned i halva summan! Ang bil kanske du kan byta till en billigare? Tex en bensinsnål? För övrigt tänker jag att du kommer att tjäna pengar längre fram igen. Du behöver inte spara just detta år. Folk lånar till så mkt konsumntion- resor, bil, båt, renovering. Varför inte till att vara hemma med sitt barn? Köp begagnade saker och låna i värsta fall lite. Detta är en superstor händelse i ditt liv- låt det kosta lite!

    SvaraRadera