söndag 24 januari 2010

Attityd

Visst kan jag ha rätt djupa dippar ibland. Timmar, dagar, veckor och det har t o m varit år, då jag inte jublat av lycka, utan snarare velat försvinna från jordens yta, krypa under täcket och gny av självömkan.

Å andra sidan så tror och hoppas jag att min generella livsinställning är rätt positiv. Jag klarar allt typ. Jag får göra vad jag vill. Det finns människor som älskar mig.

Jag har gått och oroat mig för mitt jobb. Hur ska det fungera tillsammans med ett barn? Hur ska jag lyckas få göra de roliga saker som ligger inom räckhåll nu, när jag sen inte alls är lika rörlig?

Ställde frågan i ett forum för ensamstående mammor. Jag ville veta hur de klarat av situationen. Hur de löst problematiken. Första svaret var: "Får man barn får man försaka annat."
Eh, jo. Jag förväntar mig inte att kunna jobba som jag gör idag, men ska jag behöva försaka min karriär helt? Och försaka, det är ett negativt laddat ord.

Ett annat svar var att hon gått ner i tid och pengar. Tyckte att det var tufft, men insåg att bättre tider skulle komma. Det här kan jag relatera till. Jag kan tänka mig att leva utan direkta marginaler under en period.

Men bäst var ändå sista svaret. Hon har också ett krävande jobb, men klarade att sköta det och sitt barn genom att kompromissa, jobba hemifrån, helger och kvällar. Anlita barnflicka när det behövdes och på det sättet få ihop tillvaron. Hon anser inte att man behöver ge upp sin tillvaro, ge upp det man tycker om att göra (om det inte är absolut nödvändigt) eller levnadsstandard för det skulle HON inte må bra av.

Jag blev så stärkt av hennes ord. Det var något i hennes attityd som jag bestämde mig för att anamma. Jag tänker klara av det här med flaggan i topp. Inte det att jag inte förstår att det kommer att bli tufft, men jag tänker inte ge upp innan jag ens har börjat. Och jag tänker aldrig använda ordet försaka i förhållande till mitt barn. Det här är min dröm och jag tänker njuta av den fullt ut.

6 kommentarer:

  1. Oavsett ensamstående mamma eller som par så förändras livet när man får barn. Jag ser det inte som att jag försakar (låter väldigt negativt) saker utan jag väljer bort eller anpassar en del saker för att jag hellre vill lägga min tid på barnen. Samtidigt måste man också våga ta hjälp för man behöver göra saker ibland för att må bra själv, egen tid helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. Jag skrev aldrig "försaka". Det är ett ord du lagt till helt själv. Eftersom du sedan kör en hel tolkning på det så ville jag påpeka det. Tack och hej!

    SvaraRadera
  3. Åh förlåt Sara, men det var så jag kom ihåg det och det är så det har spelat i mitt hormon-nojiga huvud de sista dagarna. Kontentan var i alla fall att jag var glad över hur det sista svaret fick mig att vilja lösa det och känna att jag faktiskt kan det. Det var därför jag skrev det så här i bloggen.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Sara, jag kan inte redigera din sista kommentar, varför jag plockar bort den. Det gör jag eftersom du skrivit mitt namn, som jag inte vill ha publicerat på bloggen. Citerar kommentaren nedan men med mitt namn bortplockat.

    "OK, tack för att du skrev det. Från mitt perspektiv känns det dock som att mitt inlägg och din reaktion på det får ta väldigt stor plats i ditt inlägg. Faktiskt att du utmålar mig som någon som tycker att människor (kvinnor?) som skaffar barn ska "försaka" sina karriärer. Jag hoppas att det framgår i mitt inlägg att jag inte alls tycker så (jag tycker att jag var rätt tydlig). Du får gärna citera mig på din blogg, men jag är tacksam om du faktiskt citerar det jag skrivit och inte "som du kom ihåg det". Uppenbarligen kan det vara rätt stor skillnad."

    Sen är också syftet med bloggen delvis för mig att ventilera mina känslor och tankar runt det här. Att noja och fundera runt en massa saker är en stor del av min personlighet. Jag är återigen ledsen om du tycker dig ha kommit i kläm.

    SvaraRadera
  6. Sorry med namnet. Hade inte en tanke på det och skulle förstås inte ha skrivit ut det.

    Alltså, jag har inga synpunkter alls på att folk ventilerar åsikter och känslor på internet. Men om du hänger ut mig med ett inlägg från ett forum där jag skriver under mitt verkliga namn och om du använder citationstecken så vill jag också bli korrekt citerad, eller åtminstone inte tillskriven att använda ord, uttryck eller åsikter jag faktiskt inte använder eller står för. Det handlar alltså inte om att jag tycker mig ha kommit i kläm, det handlar om att du förvanskat det jag skrivit. Tycker att detta är viktigt och värt att tjata om. Men slutar här och nu, eftersom jag tycker att jag varit tillräcligt tydlig med vad jag tycker.

    Lycka till i fortsättningen!

    SvaraRadera