fredag 1 januari 2010

Jag ljuger så bra

Igår var det nyårsafton.
Igår var det mina föräldrars guldbröllopsdag.

Igår ljög jag konstant för min familj. Det är jobbigt att ljuga. Jag hatar att ljuga, samtidigt kan jag inte förmå mig att dela det som jag gör med någon annan än mamma.

Det kan bero på kommentaren om att om man blir gravid runt 40 så bör man göra abort. Det kan bero på kommentaren om att det är märkligt att få barn när man är äldre. Att det inte är normalt.

Det kan också bero på att när jag tidigare gick igenom mitt livs största kris så fick jag inget stöd från dem, så jag förväntar mig inte det nu heller. Förväntar mig snarare att jag skulle behöva argumentera mina val inför dem och det vill jag inte. I alla fall inte nu.

Så jag ljuger. Dricker inte för att jag mår "illa" och håller mig tyst i barndiskussionerna, för att inte provocera.

Jag ljuger så bra, men när jag gör det så förlorar jag samtidigt, för avståndet till min familj växer med varje lögn. Samtidigt uppfattar jag inget större intresse från deras sida att faktiskt ta reda på vad som försiggår i mitt liv.

Vilket fantastiskt bra sätt att inleda året på.
Undrar om jag får några julklappar nästa jul?

3 kommentarer:

  1. Ibland har man inget val.
    Om man vill behålla sinnesron.

    Kram till dig och hoppas verkligen du slipper höra fler sådana där hemska kommentarer.

    SvaraRadera
  2. Migrän, raring, tror jag kan komma sent i livet, och den kan visa sig i form av illamående i samband med vissa typer av alkohol tex. Man kan alltså ha väldigt lätt migrän som går att undvika helt om man under stressiga perioder undviker alkohol. Ifall du vill ha en bra nödlögn för att inte dricka...

    Jag tror att det är bra att ändå försöka vara så ärlig som möjligt om allt inför dem man vill ha nära, men det finns en tid och plats för allt, och jag förstår ditt behov av att hålla lite privat revir i det här sammanhanget. Jag skulle nog kalla det att vara klok, jag.

    Jag håller tummar.

    /tjejen på flickrummet

    SvaraRadera
  3. Är våra familjer släkt, måhända? De man har nära i denna process behöver inte vara familj eller ens släkt. Tack gode gud för det. Håller alla tummar för dig. Kram Sara

    SvaraRadera