fredag 11 mars 2011

Det här med sömnen

När jag filurade runt här med mamma och Mini var det ett par tre bloggar som tog upp det här med sömnproblematiken. Hur får man en liten människa att sova bättre? Under Minis kolikperiod så läste jag in mig på massor och det var några saker som jag upplevde fungerade bra för oss. Så jag funderade på att skriva ett inlägg om det och nu sitter jag här och slötittar på TV, surfar barnvagnsbio och fasar över Fröken Sveriges sista blogginlägg. Klockan närmar sig 22, då jag ska gå och lägga mig fr o m måndag.
Mini sover sött i sin säng. Det har han gjort sen kl 20, så imorgon räknar jag med att få sova till 8-snåret.

Nå, vad jag har lärt mig om Mini och sömn är:

Bebisar lär sig sova. Jag fick rådet på BVC att bara följa Minis dygnsrytm. Ja, det stämmer säkert första veckorna, men om man är liten och ny i världen och allt är annorlunda och nytt, så är det inte så lätt att sova. Mini kan fortfarande bli jätteledsen när det är sovadags. Jag får verkligen visa honom att nu är det dags att sova. Till en början kunde inte Mini sova i vagnen heller. Det tog ungefär en timma innan han hade somnat när vi var ute och gick. Dessutom vaknade han alltid direkt efter att vagnen slutat rulla. Nu somnar han oftast när man lägger honom i vagnen och sover som en liten gris när man kommit hem. Jag har t o m kunnat ställa vagnen på balkongen och Mini har sovit där.

En bebis orkar vara vaken i 2 timmarspass. När jag läste det så insåg jag rätt snart att det stämde precis. Efter 2 timmar kan Mini fortfarande se pigg och alert ut, men om jag söver honom gnuggar han snart ögonen och somnar relativt lätt. Låter jag det gå för lång tid får jag söva en gråtande bebis, något som är betydligt svårare. 2-timmarsregeln gjorde vårt liv betydligt behagligare. Både för mig och Mini.

Bebiskoldolme. När Mini blir övertrött och ska sövas så blir han rätt stirrig och viftar med armar och ben. Då tar jag en tunn bomullsfilt och gör en bebiskoldolme av honom. Armarna i kors över bröstet och filten tätt omkring honom. Det och nappen gör honom trygg och lugn.

Boad säng. Mini sover omboad i sängen. Rullat täcke runt huvudändan och en amningskudde runt fötterna. Under honom en fäll han fått ärva av fina kusinerna. Insvept i en gosig filt. Under huvudet en kudde och över ögonen en snutte. I munnen oftast en napp.

Att vara ute. Att gå ut en stund varje dag gör skillnad. Rätt stor skillnad på mitt humör, men också på Minis förmåga att sova.

Pussar på kinden. Av finaste Glitter har jag lärt mig att om man pussar någon på kinden när den sover så sover den som blir pussad så mycket bättre. Så det gör jag ofta ofta. Pussar Mini på kinden och viskar söta saker i hans öra. Och så sover han 12 timmar i ett sträck.

Ja, vem skulle inte vilja göra det. Sova 12 timmar efter att ha blivit pussad på kinden!

4 kommentarer:

  1. Åh. Tvåtimmarspass är ett bra tips! Skall försöka med det om dagarna. Tycker det går lätt att lägga Stjärna om kvällarna men om dagarna får jag honom inte att sova själv, han vill helst sova på mig, alternativt att vi sover tillsammans. Skulle gärna vilja att han kan sova ensam då med, inte alltid jag vill sova då :-) Han sover gärna ute på promenad men vaknar dessvärre ganska lätt när vi kommer hem...

    SvaraRadera
  2. Ja, testa. Hoppas att det funkar fint för dig också!

    SvaraRadera
  3. Hur lyckas ni med 12 timmarsnatt med napppen? När O tappar nappen vaknar han. ... Och jag måstd upp.och stoppa in den igen Phu

    SvaraRadera
  4. Anonym, jag önskar jag kunde svara, men det kan jag inte. Det har bara funkat. Någonstans läste jag att man skulle låta barnet komma till ro med nappen och sedan ta bort den precis innan barnet somnar.

    Börjar själv bli lite orolig för att ha skapat ett nappmonster. Mini har börjat vakna vid halv sex och somnar inte om med mindre än att jag letar rätt på nappen och sätter dit den igen. Det har hänt 3-4 morgnar. Om det fortsätter tänker jag försöka med tricket att ta bort nappen innan insomnandet, alternativt träna mer på att stoppa in nappen själv och sen gödsla sängen med nappar!

    SvaraRadera