måndag 28 mars 2011

Måndagen from hell

Igårkväll gnydde Mini i sömnen. Ett par timmar efter att mamman gått och lagt sig gnydde inte Mini längre. Han skrek. Stackars liten. Att få tänder gör ont. Vid fem gav jag upp och gav honom Alvedon. Vid sex fick han en flaska tillägg.
Ja och så var det ju den lilla petitessen att jag där någon gång mitt i natten insåg att jag hade syndafloden mellan benen. Att få mens mitt i natten innan man ska gå och simma är aldrig någon hit. Och särskilt inte nu eftersom jag inte använt tampong sedan före Minis ankomst, som förändrat vissa tampongförutsättningar.

Vid sju sov vi igen. Vid nio vaknade vi. Kl tio behövde vi vara ute ur huset och på väg till babysim. "En hel timma!" tänker ni som inte har småbarn.

"Åh herregud!" tänker ni med småbarn. Så på den timman hann jag duscha, packa, mata Mini, klä på både honom och mig. Ja och äta halva min frukost. Lägg på sömnbristen på det och ni förstår att jag gjorde en hjältinneinsats. Ja i alla fall i mina egna ögon.

Iväg till babysimmet. Komma på att jag glömde blöjorna hemma. Hem och hämta. Iväg igen. Halvspringa bort till MAS. In i omklädningsrummet. Byta byta, duscha igen. Låsa skåpet med nya kombinationslåset (gud vad jag kände mig smart när jag köpte det).

In i poolen. Det visade sig vara en lite mer avancerad grupp än vår vanliga, men Mini älskar det. Han var alert, men kroknade fort. Han hade ju varit vaken halva natten och tjoat lilla busungen och här hände det mycket mer än i vår grupp. Dyka, simma på rygg och dessutom en kompis i gruppen att busa med. När sångstunden kom var Mini mindre road, men ballade inte ur.

Sångstunden var dock kortare än normalt, för det som varit min mardröm inträffade. Fast för någon annan.

En liten flicka bajsade i bassängen. Det var bara att evakuera. Bassängen stängs av under ett dygn. Så skönt att det inte var Mini. Flickans stackars mamma var superstressad efteråt.

Väl inne i omklädningsrummet insåg jag att jag inte såg kombinationen utan glasögonen (som var inlåsta i skåpet). Ingen fara, jag hade bara vridit den ena av tre siffror fel. Två hack. Smart.

Nej, inte så smart. Jag fick det inte att fungera. Trött frusen bebis på ena handen. Trött frusen mamma med risk för störtblödning och dessutom blindstyre. Inte heller på topplistan över tillstånd kan jag meddela.

Så jag bad tjejen bredvid mig att hjälpa mig. Varpå hon vrider runt alla reglagen och jag kom inte ihåg ett smack om något längre. Hon frågar mig om hon gör rätt och jag ser inget. Inget fungerar.

Tillbaka in till ledaren för passet som då håller på att ringa runt till kreti och pleti för att ställa in alla aktiviteter i bassängen resten av dygnet. "Jo vi har en rejäl avbitartång, jag ska bara... " ringa ringa, sen börjar hon plocka iordning saker runt poolen. Åååh, och jag känner mig så dum att jag inte vill säga till att det vore bra att få hjälp nu.

Som tur var kan man duscha där inne. Förvisso hade vi ingen tvål eller olja, men varmvatten var ju välkommet. Mini vrålar missnöjt. Nappen är inlåst och han tycker att duschar är lite läskiga. Hur brett mamma än ler och visar att duschar är roliga så går han inte på det. De LÅTER fel. Så ungen vrålar. Jag huttrar och försöker värma mig själv i duschen också. Ledaren städar.

Till slut inser hon att det är någon som inte riktigt är på humör för att vänta på sina kläder och går in och tar ut den största tång jag sett. SNÄPP, så har jag inget kombinationslås mer. Inget som är vettigt att ha i alla fall.

Men vi får napp och kläder att ta på oss. Kan bli torra och varma igen. Ut i solskenet och andas ut.

Nu har vi försökt vila under eftermiddagen. Utan direkt framgång. En runda till affären för Minis gröt och bitringar, sen är det kväll och jag funderar allvarligt på att gå och lägga mig samtidigt som Mini.

Imorgon blir en bättre dag.

5 kommentarer:

  1. Stackars! Det knyter sig i magen när jag läser om er dag! Hoppas så på en bättre natt för er och en bättre morgondag! Kram

    SvaraRadera
  2. men jisses! tur ni hade en bättre tisdag. jag har funderat över det där med bebis, pool o bajs. hur undviker man det? bambi bajsar ju lite när som...

    SvaraRadera
  3. SMBC, man har badbyxor som spänner åt runt magen och benen (kolla mitt inlägg som heter Blubb blubb). Misstänker man leverans kollas det ovan vatten.

    Nu vet jag inte vilken slags byxa flickan hade, men tätt var det inte!

    SvaraRadera
  4. Dæven døtte for en dag! Och jag som precis köpt ett sånt lås, efter att ha klippt två på jobbet...

    SvaraRadera
  5. Oh vad jag förstår den där morgonstressen, tro mig! Ja, en timmes förberedelsetid är ingenting. Så jag hade också en hyfsad stressnivå igår när vi skulle iväg på träning och Alfons helt oväntat gav mig sovmorgon till 9:00. Då vaknade vi och 9:45 skulle vi behöva åka hade jag tänkt ut... Men det gick!

    Himlans tur det inte var Mini som förorenade och orsakade ett dygns karantän! :)

    Ja det blir lätt stress och dramatik när man ska möta världen med sina bebisbehov. Som gjort för krockar..

    SvaraRadera