tisdag 24 januari 2012

Vardagslogistiken

Det var ju det här med vardagen. Hur får jag ihop allt? Litet barn och heltidsarbete. Sanningen är att det går väl sådär. Jag har konstant dåligt samvete för något. Fast det tror jag att alla föräldrar har mer eller mindre.  I vilket fall så hade jag lätt panik inför jobbstarten när jag hittade N. N är 22 år och älskar barn. Har passat barn i en familj innan och jobbade nu som väktare. När vi träffades sa det klick direkt. Mini älskade N och N älskade Mini. Perfekt.

Tanken var att N skulle hämta Mini på förskolan en dag i veckan och då skulle jag kunna jobba längre, eller hitta på något bara för mig. Det blev inte riktigt så. N har hämtat Mini de dagar jag har varit i Köpenhamn hos kund. Det blev lite hackigt där i december med all VAB. Och att hitta på något bara för mig? Det kändes stressigt att göra något när man får betala 100 kr extra i timman man gör det. Dessutom längtade jag oftast ihjäl mig efter Mini och det värsta var ju när jag inte hann träffa honom alls på kvällen.

Så. I fredags passade N Mini. Det gick ju bra som vanligt. Men när vi skulle säga hejdå så berättar N att hon kommit in på lärarutbildningen. I Göteborg! Men inte nog med det. Hon flyttar idag.

Det innebär att jag plötsligt är utan barnvakt. Huvaligen!

En 16-årig tjej kom fram till mig i parken och gav mig sitt nummer för hon ville så gärna passa barn och hon tyckte att Mini var så söt. Men jag känner att 16 år är lite ungt. Är jag sjåpig då?

Nåväl. I lätt panik mailade jag till PRO igår med en förfrågan om det finns någon i föreningen som vill vara extra mor- eller farmor till Mini. Jag vill ha någon som är mer stabil i vår tillvaro. Någon som är med Mini för att hon eller han älskar barn och bara vill umgås. Någon som vill bygga en relation på riktigt med honom och såklart med mig.

Funderar på att sätta in annons i typ Hemmets Veckotidning om jag inte får napp genom PRO. Har ni andra idéer om var man kan hitta stabila och bra pensionärer i sin omgivning? Lapp på ICA?

22 kommentarer:

  1. kanske grannar.se ? där annonserar folk som bor nära varandra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var på grannar.se jag hittade N, men jag har inte hittat ngn annan som är intressant där. Vet inte om den äldre generationen hänger på såna sajter, men det kan lika gärna vara mina fördomar som talar i det fallet.

      Radera
  2. Jag har varit den där extra personen i barns liv två gånger (båda gångerna ett syskonpar på 1 och 3 år)under mitt liv och det är stunder jag ser tillbaks på med stor glädje! Och oj vad jag kan sakna det! Hade det inte varit några mil mellan oss, och om dygnet haft ungefär dubbelt så många timmar, så hade jag ryckt in any time! Jag tycker att det låter som en alldeles lysande idé att leta lite längre upp i åldrarna och hoppas att ni hittar varandra snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad härligt att läsa! Jag hoppas att jag hittar den där rätta personen. Pratade med mamma runt lunch och tog upp ämnet. Lite rädd för att hon skulle ta illa upp, men hon uppmuntrade mig t o m ytterligare.

      Radera
    2. Vad härligt att din mamma också gillar idén, den blir ju så mycket bättre om alla är nöjda och glada! :-) Jag håller tummarna!

      Radera
  3. ska finnas ngt som heter extramormor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en registrering på den sajten, men den verkar rätt död. Tyvärr!

      Radera
  4. Veteranpoolen hör jag på radioreklamen varje morgon och har tänkt i samma spår som du; en erfaren person som kan bli en extra farmor typ.

    SvaraRadera
  5. Glömde skriva "Från Lotta, femmis"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det ska jag kolla upp. :D

      Radera
    2. Ooops, veteranpoolen kostar från 360 kr/h HUVALIGEN!

      Radera
  6. Vi har kanske, kanske hittat någon gården där vi bor. Jag "råkade" engagera mig i en lokal fråga i somras och lärde känna den här personen i samband med det. En ung pensionär som dessutom råkar vara man. Har inte ställt frågan rent ut än och tycker det är lite läskigt. Men han visar ett väldigt stort intresse för mitt lilla barn. Och nästa vecka ska han till och med följa med till en annan stad och passa skatten medan jag träffar doktorn.

    SvaraRadera
  7. Åh, jag tycker inte alls att du är sjåpig! 16-åringar är ju väldigt olika och när man inte känner varandra innan hade jag inte heller låtit henne passa Stjärna. Trist på N även om jag kan tänka mig att ärva henne ;)
    Jag tittade runt tidigare och hittade någon förmedling av utbildad personal som låg i samma prisklass som veteranpoolen. Man kan visst dra av för det men jag misstänker att det blir väldigt dyrt ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livrädd!
      Det går bra att ärva henne. Har lovat annonsera i Femmis åt henne. Visst är du medlem där? Annars mailar jag dig. Kollar nästan aldrig min mammavilja-mail

      Radera
  8. Fast om du låter henne vara tillsammans med er både ute och inne (mot mindre betalning?) så får du en chans att lära känna henne! Kanske kan hon vara med Mini medan du t ex lagar mat, hänger tvätt eller städar - då är du ju liksom hemmma ändå. Sedan kan du kanske testa att bara vara borta en liten stund eller jobba hemma samtidigt som hon är med Mini.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en bra idé, den ska jag fundera lite på. Tack!

      Radera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Jag hade Hemfrid när Movitz var liten. Funkade bra trodde jag tills grannarna ringde mig och berättade att Movitz lekte på gatan och barnvakten satt och solade på balkongen en trappa upp. HU HU HUUUUUU. Tänk om du bodde nära, då skulle vi hämta honom tidigt på dagarna så skulle killarna få leka och jag få roligt sällskap. Bytes mot barnvakt andra kvällar så jag och Per fick lite roligt. Det hade välan varit bra va... Jävla skåning!

    SvaraRadera
  11. Det där beror ju helt på, ja hur vidare 16 år är för litet eller inte. Det kan ju vara det men det kan ju oxå inte vara det.
    Jag åkte till New York när jag tex var 17 år och jobbade som nanny, jag älskade det och jag hade superkoll på läget med barnet. Jag var engagerad och blev som en i familjen (jag bodde inte med dem utan på egen hand).
    Är det bara en tjej som vill barnvakta för att hon tycker att ditt barn är sött så är det nog inte läge men har hon passat barn förut och har goda referenser så go 4 it!!!
    Stor kram

    SvaraRadera
  12. Får du svar från PRO vill jag gärna ha en (extra) mormor. Vi har ju ingen så det kunde vara roligt med någon ur den äldre generationen.
    Jennie

    SvaraRadera