onsdag 10 mars 2010

Hypokondriker

Har jag berättat för er om min bakgrund som hypokondriker? Åren innan jag åkte till Afrika hade jag klippkort på vårdcentralen. Visserligen blev jag feldiagnostiserad några (!) gånger, men nog var jag ofta där. Sen åkte jag till en plats så full av olika sjukdomar att det blev information overload i mitt huvud. Bland annat kommer två olika varianter av ebola därifrån. Min hypokondri var som bortblåst.

Efter mitt år i Afrika har det varit lugnt på sjukdomsfronten för mig. Det har varit så skönt. Innan kunde jag vara övertygad om att jag har t ex cancer och det tar enorma mängder energi att bearbeta den "vetskapen".

När jag blev gravid insåg jag den stora risken för att alla de där tankarna skulle komma tillbaka, så jag har aktivt försökt mota dem i grind. Tänkt att så länge jag inte har bevis för något annat är allt bara bra. Det har fungerat över förväntan.

Idag ska jag göra blodtestet som är en del av KUB-testet. Idag hälsar jag motvilligt hypokondriker-oron välkommen. Jag klarar inte att hålla den borta när det kommer till att leta efter problem. Jag hoppas bara vid gud att jag lyckas behålla mitt förstånd tills jag har det positiva resultatet i handen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar