tisdag 30 mars 2010

När tekniken sviker

Jag kallas av somliga för nörd. Andra skrattar rått åt det. Vi kan lätt konstatera att andra i det här fallet är mega-nördar och att jag faktiskt gillar teknik.

Det senaste tillskottet i min samling teknik-kärlekar är min telefon. Min hjälte, en HTC Hero, som bygger på Googles operativsystem Android (sluta inte läsa, nördigheterna tar slut här!).

Min hjälte gör det mesta för mig som jag tidigare använde laptopen till privat. Jag tar mig runt Facebook, svarar på både jobb och privata mail. Googlar, kollar väder och läser bloggar.

Det är här min hjälte sviker. Jag kan nämligen inte kommentera som jag vill via telefonen. Högst irriterande. Idag skrev jag en kommentar till Loba som bara försvann.

Så Loba, jag håller tummarna för er och gläds åt att få följa er resa på distans!

8 kommentarer:

  1. Min mobila hjälte sviker mig på precis samma sätt. De få gånger jag lyckas kommentera via telefonen, försvinner de utan minsta spår :(

    Tusen tack för tummarna!
    Vi är nervösa men lyckliga för resan och för allt stöd.
    Kram till dig!

    SvaraRadera
  2. Nämen oj vilken tur att jag klev in här. Jag tänker ju köpa en ny telefon och har varit helt inställd på iPhone. Dock har jag börjat grotta lite i HTC och måste erkänna att jag är sugen på en. Är en nolla när det kommer till teknik men har två krav; bra kamera plus att jag måste kunna blogga med den.

    Så du som vet: är det några problem att blogga? Har inte hunnit kolla så mycket i din blogg, och vet därför inte om du brukar blogga med den.

    Jag vet att kameran är bra. Funderar på en Desire, men bara för att den är helt ny på marknaden och för att jag därmed inbillar mig att den är bäst i Hero-familjen. Sen en annan, möjligen, korkad fråga: Är det svenskt tangenbord? Nån sa att det inte var det, men det verkar ju helt sjukt i så fall..

    Tell me, du som vet.

    Och du, lycka till med bebisen. Starkt gjort att göra den här resan själv. Vad lycklig du kommer att bli!

    SvaraRadera
  3. Tack Mona!
    Min HTC är en Android-baserad telefon och hittills här den inte gjort mig besviken alls (mitt kommentarsproblem verkar ha löst sig till och med).

    Tyvärr vet jag inte vad skillnaderna mellan "vanliga" HTC och Android-varianten är så där kan jag inte riktigt uttala mig. Däremot här jag sett avundsjuka blickar från iPhone-användare när de ser hur HTCs tangentbord hjälper en att hitta rätt ord, en funktion som i början höll på att driva mig till vansinne, men som nu är helt oumbärlig för mig. Den gör dessutom att avsaknaden av å, ä och ö inte alls är kännbar. Jag är nöjd. Min HTC Hero överträffar mina förväntningar och då har jag lekt med en och annan iPhone och ägt ett antal SE (genom jobbet och med stor frustration).

    Visserligen finns det vansinnigt mycket fler små applikationer att ladda ner till iPhone, men är man inte hooked på det ser jag ingen anledning till att skaffa en sån.

    Tvärtom. Idag är iPhonen så vanlig att den nästan är tråkig.

    Men då kanske min röst är jävig. Jag är barnsligt förtjust i min telefon!

    SvaraRadera
  4. Men, men: finns inte å,ä, ö?? Alltså, HUR klarar du dig utan det? Fan, då faller ju hela grejen, jag kan ju inte blogga utan dom, det ser ju helt cepe ut. Kan man inte ladda ned nån extra programvara?

    SvaraRadera
  5. Mona, om vi varit lite närmare varandra hade jag mer än gärna demonstrerat. Det är inga som,helst problem att skriva ren svenska på det här tangentbordet, tvärtom!

    Och du kolla, jag har massor av å, ä och ö i den här kommentaren bara. Nemas problemas.

    SvaraRadera
  6. Jamen då så.

    Men vilken ska jag köpa? Inbillar mig att Desire är den jag ska ha, men har inte riktigt koll på skillnaden mellan den och Hero..

    SvaraRadera
  7. Där har jag svårt att råda dig. Jag fick min genom jobbet och Desire var inget alternativ då. Jag gick helt enkelt på den telefon som flest av mina kollegor var nöjda med (de som hade Hero fick glitter i ögonen när de pratade om den).

    Det finns sajter som jämför telefoner och betygsätter dem, jag skulle gå på den som fått bäst resultat av Hero och Desire där. Alternativt prata med någon försäljare och förklara vad du har för behov.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  8. Thank you darling, ovärderlig information.

    SvaraRadera