lördag 25 september 2010

Baby Blues?

Idag gråter jag. Jag gråter över min galna förlossning, hur illa tilltygad Mini blev, hur jobbig min tid på BB var. Att natten förvandlade Mini till en skrik-bebis och mig till ett kaos av skuldkänslor. Gråter för att få kroppen att försöka slappna av. Gråter för att min amning känns förstörd av en massa orsaker och att jag inte vet hur jag ska komma tillrätta med det. Gråter över min bäckenbotten och min kropps generella tillstånd just nu.Gråter för att jag känner mig otillräcklig och ifrågasatt, när allt jag vill är att få vägledning där jag behöver den och lugn och ro för att lära känna mitt nya liv.

Det är jobbigt att gråta, men oj så skönt på samma gång.
Idag tar jag mig friheten att tycka hur synd om mig själv som helst.

12 kommentarer:

  1. BM på föräldrakursen igår sa att 3-4 dar efter förlossningen blir de flesta nedstämda.. Du är inte otillräcklig! Och är du ifrågasatt ska de so ifrågasätter bara vara tysta. Du kommer lära dig Mini-språket, ge det en vecka och ingen kommer veta bättre än du vad Mini behöver. Har de amningsenheter i Malmö? I sthlm finns det bla på SÖS, man kan åka dit och få hjälp. Kram bästa du!

    SvaraRadera
  2. Ja! Håller med SMBC, de skall vara tysta om de ifrågasätter och du kommer lära dig Mini. Hoppas du mår bättre snart. Kram.

    SvaraRadera
  3. Hoppas allt känns lite bättre snart.

    Du har fått en award. Kolla in min blogg.

    SvaraRadera
  4. Jättekonstiga hormoner slår in där på dag 3-4. Jag var hysterisk för att en kollega som jag skickade MMS till och sedan pratade med sa "åh, han är så söt, eller ja inte söt direkt, men bara sådär underbart nyfödd". Jag blev helt förstörd och kände att det skulle förstöra anknytningen heeeelt till mitt barn.

    Kramar till dig och hoppas det känns bättre snart. Och strular det med amning så tveka inte att söka hjälp. Och strular det ändå så tveka inte att ge ersättning. Hellre en mätt och nöjd tilläggsbebis än en olycklig hungrig en och dito mamma.

    SvaraRadera
  5. Så är det tyvärr, på 3-4:e dagen efter förlossning. Man måste bara få gråta. Amingen blir också bra ska du se.

    Sänder kram

    SvaraRadera
  6. Håller med alla tidiagare talare så jag skickar några tröstekramar.

    SvaraRadera
  7. Åh vad ni är gulliga. Gråter en skvätt till. Grät som ett barn i mammas famn en stund.

    Knasluvan är ju underbart söt! Hur kan någon säga annat?!

    Har fattat ett principbeslut om att ge upp amningen. Verkställer på måndag om det fortfarande känns rätt då.

    Tack för din award Tea. Jag tar emot den när jag fått upp datorn.

    SvaraRadera
  8. Finns ingen bättre mamma än du till Mini.
    Ifrågasättare ska hålla klaffen tycker jag.

    Gråt hur mycket du vill , tyck hur synd om dig själv som helst. Det gör alla till och från. Ingen annan vet bättre än du om vad du och Mini behöver.
    Du vet var jag finns om du behöver fråga nåt du tror jag kan hjälpa dig med. Jag lovar att inte ifrågasätta.

    Stora stora kramen

    SvaraRadera
  9. Lugn. Allt är precis som det ska vara. Men försök få hjälp av en ammningsenhet innan du ger upp. Lille Gullet har ju precis kommit, klart det är berg och dalbana!

    SvaraRadera
  10. Jag undrar som många andra här, vad har de för rätt att ifrågasätta dig?


    Stor kram till dig.

    SvaraRadera
  11. Hej,

    Grattis till Mini. Vet själv att amning kan vara svårt, fick aldrig till någon helamning, däremot en väldigt lyckad och mysig delamning med min son. Han är idag 7 månader och amningen är nu ganska överspelad.

    Ta hjälp av amningsmottagningen eller ideella amningshjälpen (amningshjalpen.se) innan du ger upp. Och om det inte blir någon amning, så blir det bra ändå! Livet med bäbis är så mycket mer än amning!

    SvaraRadera
  12. Åh vad jag känner igen mig. Jag var oxå väldigt gråtig efter att vi kom hem. Vi satt i soffan och grät mest hela tiden jag och min lilla tjej. Det är bara att gråta på, man gråter ju av lycka oxå... :)

    Amningen fungerade inte alls och inte hjälpte det heller av ett dåligt bemötande av en sköterska på BB. Usch vad jag kände mig otillräcklig. Jag ville verkligen men min tjej VÄGRADE. Ingenting fungerade. Så jag pumpade som en galning tills jag insåg att det var det enda jag gjorde i flera veckor, då gav jag upp det oxå och jag och min lilla bebis fick lugn och ro och kunde fokusera på annat. Nora mådde mycket bättre och jag med, även om jag ff kan få en klump i halsen när jag tänker på den amningshysterin. OM du vill amma, ta hjälp av amningsmottagningen... om inte... så funkar det bra med ersättning, alldeles utmärkt!

    Du är en underbar mamma till Mini, ingen annan skulle kunna vara så bra som du är för Mini. Mini och du... det kan aldrig bli fel!! Kram kram kram

    SvaraRadera