söndag 11 april 2010

Drömtydning

Som jag skrivit tidigare är det inte ofta jag minns mina drömmar. Men nu har det börjat hända lite mer. Framförallt drömde jag häromdagen, så att jag inte mådde riktigt bra av det när jag vaknade.

Nåväl, jag har gått här i några dagar nu och klurat på den där drömmen. Tidigare hade jag en bok om drömtydning som jag lånade ut till någon och aldrig fick tillbaka, men åh vad jag skulle velat ha den nu. I vilket fall så tror jag att jag tror att jag vet vad drömmen handlar om.

Ni vet säkert redan att man har drömmar av olika anledningar. En del är bara uttryck av stress. Andra lever vi ut situationer vi vill vara med om. Sexdrömmar för att kroppen ska ha koll på att reproduktionen fungerar som den ska. Sen har vi drömmar för att testa situationer. Klassiskt exempel på det är Oidipus-drömmar när man är tonåring för att man ska komma på att ens föräldrar är rätt läskigt att ha sex med.

Min dröm var inte en Oidipusdröm. Däremot tror jag att jag drömde den för att visa för mig själv att jag aktivt kan välja bort människor som inte är bra för mig, som t ex fd pojkvänner som knappast bidragit till att jag ska må bra.

I drömmen gjorde jag såna val. Val jag logiskt sett vet är helt rätt, men eftersom jag tycker att såna situationer är så fantastiskt obehagliga så undviker jag dem i det längsta. Det gjorde jag inte i drömmen och det var det som var det obehagliga när jag vaknade, men det var övergående och när jag har funderat igenom det agerade jag helt rätt i drömmen. Lärdomen är alltså att jag måste lära mig att ta itu med de där obehagliga situationerna.

Undrar när jag ska drömma att jag ringer folk jag gillar också. Det är jag nämligen också väldigt dålig på.

2 kommentarer:

  1. Denna någon är jag!
    Som har din drömtydningsbok alltså ;)
    Sen i somras har jag haft minsann.

    Ska se till att den återbördas till dig asap!

    SvaraRadera
  2. Åh, var det där den var. Ingen brådska, nu vet jag vem jag ska ringa och fråga. ;)

    SvaraRadera