måndag 23 augusti 2010

Busiga bebben

I fredags hade jag lite problem att känna Mini. I lördags hände så mycket att jag inte riktigt hann reflektera. Igår var det stilla i magen. Mer stilla än på länge. Bara någon enstaka liten klen puff. Inatt har det varit stilla. För stilla.

Så jag ringde sjukhuset och fick komma på kontroll. I 2 h låg jag och ömsom lyssnade på Minis hjärta ömsom tittade på en sköterska som mätte blodflödet i moderkakan.

Jodå, allt ser finfint ut. Förutom att Mini nu ligger på tvären. "Det måste vara en kille", sa barnmorskan. "Tjejer är smartare än så."

Fast jag vet inte det jag, för den kvinnliga förlossningsläkarens kommentar: "Om den inte lägger sig i hjäss- eller sätesbjudning måste vi gora ett vändningsförsök. Du kan ju inte föda bebisen på tvären!" Kändes inte som det mest förtroendeingivande uttalandet.

Var inte det rätt självklart? Fast jag är hemskt tacksam för att slippa föda en bebis med slagsidan först!

PS. Sen vi kommit hem har Mini varit väldigt aktiv. Precis som vanligt. Busig unge! DS.

4 kommentarer:

  1. Det är det jag har sagt hela tiden - killar mognar senare än tjejer... :0)

    Men det är klart, om du är vig nog kan du säkert ta en bredsida!

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att du fick kollat! Var själv på sjukhuset för att kolla häromveckan efter en lång dag med mkt lite rörelser. Allt såg bra ut som tur var. Min lill* ligger oxå mest på tvären eller med huvudet upp. Ska ha ungefär 2 veckor efter dig och hoppas att busungen vänder ner snart. Hur gör de ett vändningsförsök egentligen?

    SvaraRadera
  3. Ulrika, man får Bricanyl, så att livmodern helt slappnar av och sen tar de tag i barnet från utsidan och lägger den åt rätt håll. Efteråt kollar de att allt är som det ska med,moderkaka etc. Det finns risk att förlossningen sätter igång, så de väntar tills ganska sent.

    Hoppas att vi slipper uppleva det!

    SvaraRadera
  4. Ok, då vet jag! Håller tummarna för att vi slipper vändningsförsök alla fyra. ;)

    SvaraRadera