onsdag 25 augusti 2010

Förberedelser

Jag läste en hel bok om förlossningar. Förberedde mig mentalt. Tänkte ut vad som får mig att känna mig trygg. Allt sånt där.

Så visade det sig att Mini ligger på tvären.

Plötsligt känns det som att det är helt andra förutsättningar. Mini har inte ändrat läge. Imorgon ska jag till barnmorskan och då ska hon ta beslut om vändningsförsök.

Vändningsförsök har jag sett som något som bara lyckas. Idag har jag insett att det är bara hälften som lyckas (på ett ungefär sisådär).

Mini kan inte födas vaginalt i de lägen h*n varit i nu. Inte ens i sätesbjudning.

Och ska man föda vaginalt i sätesbjudning är övre viktgräns för barnet 4 kg. Minis beräknade födelsevikt.

Sakta går det upp för mig att jag med stor sannolikhet kanske blir förlöst med kejsarsnitt. Så jag slog upp kejsarsnitt i böckerna om förlossningar som jag lånat. Nu känner jag mig modfälld. Mer skuldbeläggande text får man leta efter. Det känns som att jag tar en enkel utväg, när det egentligen inte alls är så.

Det borde vara förbjudet att formulera värderingar i såna böcker. Sheila Kitzinger är ingen författare jag kommer att läsa mer av.

Om kejsarsnitt är det som läkarna på MAS bedömer är det bästa alternativet för Minis förlossning, så blir det det.

12 kommentarer:

  1. Du får inte låta sånt dravel påverka dig. Det som är säkrast för Dig och Mini är det som kommer ske!
    Allt kommer att gå bra!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag blev bara så totalt överrumplad av dravlet. Vaginal förlossning eller kejsarsnitt spelar ju egentligen ingen roll. Målet är att få ha Mini här hos mig. Friska och glada båda två.

    SvaraRadera
  3. Synd att det ska skrivas så. Jag håller med Malla; det bästa för dej och Mini är det viktigaste!

    SvaraRadera
  4. Ja, dömande är aldrig bra. Jag tänker lyssna till de verkliga människor som är experter och strunta i besserwisserböcker i fortsättningen.

    SvaraRadera
  5. Ja, strunta i besserwisserböcker! Tänk bara på dig själv och Mini nu tycker jag. Vad som är bäst för er!

    SvaraRadera
  6. men verkligen! instämmer med alla andra! det går nog alldeles utmärkt med kejsarsnitt, men om det egentligen inte var din plan hoppas jag att Mini vände på sig!

    SvaraRadera
  7. Tack alla, ni är alldeles underbara som stöttar och peppar så bra. :D

    SvaraRadera
  8. Vilket dravel! SJÄLVKLART ska man förlösas på det säkraste sättet och i detta fallet kan det bli kejsarsnitt!!
    Lyssna inte på nåt annat. Som du säger, det viktigaste är att du och FIn-Mini mår bra! :))
    (ps, det ÄR en busunge, jag är säker ;) )

    SvaraRadera
  9. Puss på dig Sus! Ja, Mini är redan rätt busig av sig. Utan att ens vara född. Det kan nog bli en rolig utmaning med busungen de närmaste 18-30 åren, eller vänta nu... resten av livet! :D

    SvaraRadera
  10. Dumma jä¥lar... Ett kejsarsnitt är ju inte så jäkla kul heller! Och det handlar ju som alla så klokt säger om din och den lill@s säkerhet!! Att kalla det lätta vägen ut är så dumt och inkompetent att det borde vara kriminellt. Tänk om nån stackare läser det och faktiskt tror på det??!!?? Ja herregud. Kör på och må bra! Hälsar jagvilljagkan :) (det är alldeles för jobbigt att logga in via aj-fånen...)

    SvaraRadera
  11. :) jag kommenterar hos dig och du hos mig. Samtidigt!

    SvaraRadera
  12. Great minds think alike :0)

    Tack för tillropet, gjorde gott!!

    SvaraRadera