söndag 9 januari 2011

En dag med Mini, del 3

Lilla bebis bus vaknade halvvägs in i mitt iordninggörande. Som alltid. Det är märkligt. Det är som att han känner det på sig och slår upp sina violblå. Det är samma med mat. Man kan ge sig sjutton på att han ballar ur just som man sätter gaffeln i den goda biffen eller smarriga mackan, eller just har gjort iordning en kopp te som är det sista av favorit-teet. Alltid! Att äta eller dricka ifred och med njutning kan man glömma när man fått barn. I alla fall tills man har lärt sig att överlista de små liven.

Nåväl, det blev matdags igen för lilla livet. I med käk, följt av lite gos och sen var det bustajm. Vi busade på mammas säng. Sjöng ramsor och låg på mage och jollrade. Lite tittut och så var det dags för mamma att äta, så ut i köket för att laga mat. Planen var att jag skulle äta och skriva inköpslista för att vi sen skulle ta oss ut så att eftermiddagsluren skulle intas i vagnen utomhus.

Att planera saker med en bebis i huset är en dålig idé. Eller det är ingen dålig idé, men man får vara beredd på att det inte blir som man har planerat.

Halvvägs genom matlagningen ballar Mini ur och däckar till slut i insatsen till vagnen. Jag vill ju att han lär sig att det är där man sover om eftermiddagarna så det var ju rätt ställe att lägga honom på. Problemet med det var bara att när Mini väl har somnat vill jag inte inte väcka honom med att ta på overall och sånt. Eftersom idag är en dag utan planer bestämde jag mig för att vänta ut honom. Under tiden passade jag på att äta glass. NÅGOT var jag ju tvungen att göra.

Så vaknade Mini och vi tog på ytterkläderna (något som får honom på riktigt dåligt humör) och så iväg. En extrarunda (jag var ju tvungen att gå bort glassen ju) och så in i affären. Oooops, det där med inköpslista hade jag glömt! Nåväl. Jag tror att jag bara köpte vettiga saker. Sov Mini i vagnen? Inte en blund.

Väl hemma var det matdags för Mini igen. En liten lur på det och sen var det lekdags för Mini och fixa-bad-dags för mamman. Bada Mini, vilket är en fröjd. Särskilt om man tar en öl samtidigt. Min lilla busunge är lycklig i vattnet. Lycklig när han får ligga och bli bytt på diskbänken. Lycklig när man torkar och gullar med honom.

Sen var det lite lektajm för bebis, medan jag roddade rent efter badet. Efter det lite träning på mage och så ballade bebbe ur och däckade. Så nu sitter jag här i soffhörnet med en sovande unge bredvid mig. Klockan är tjugo i sju och jag hade tänkt lägga honom runt sju. Hmmm... det där med planer ja. Undrar om han tänker vakna en gång till idag, han borde äta en gång till i alla fall.

Under tiden tar jag mig nog en macka. Fortsättning följer.

2 kommentarer:

  1. Han är ju för söt den lille... :0)

    SvaraRadera
  2. Tack, personligen tycker jag ju att han är världens sötaste bebis, men så är jag hans mamma också. :D

    SvaraRadera