torsdag 13 januari 2011

Fyra

Igår tog det Mini fyra timmar att somna. Fyra timmar av pip, skrik och gnäll. Det triggar dåliga sidor hos mig. Jisses vad jag får kämpa för att inte bara skrika rakt ut. Idag blir det inte så långa lurar för honom och ikväll blir det ett avslappnande bad. Han har i och för sig varit ovanligt pipig idag också, vilket förstås beror på att han har sömnbrist.

Hur lär man en snart 4-månaders bebis att det är okej att sova? Och kom inte dragandes med att prata lugnt och stryka dem över ryggen. Jag vill se den som lyckas med det när han går i spinn! Frustration!

4 kommentarer:

  1. Hmmm nu är jag varken mamma vilja eller mini. Men så här funkar det hemma hos oss. E är 6 månader.
    E har sällan (större)svårigheter att somna. Däremot att sova länge. Dåliga perioder sover han inte mer än 20 min i taget dagtid och max 2 timmar i sträck nattetid. Detta resulterar i trött bebis och trött mamma. Det ÄR vansinnigt frustrerande att ha en trött bebis som vägrar att sova, som gnäller och kinkar av sömnbrist. Men dessa perioder sover E inte längre om jag så slår knut på mig själv och/eller honom. Alltså har jag kommit framtill att det jag måste göra är att förändra mig - deala med min frustration. För det blir bättre. Frågan är bara när. Mitt sätt att hantera frustrationen bättre är att ta mig ut och träffa människor. Baby öppet på öppna fsk funkar lika bra som att fika med nära vänner för mig.

    Sen tror jag dock inte på att dra ner på dagssömnen, om du inte specifikt ser att det påverkar. Ofta på små bebisar föder sömn mer sömn. E funkar iaf klockrent så.

    Som sagt detta funkar för mig. Behöver inte alls göra det för dig. Sen vore det en lögn att säga att jag aldrig blir frustrerad och trött. Men får jag påfyllning så orkar jag ge mer till det lilla gnällande underverket.

    /S

    SvaraRadera
  2. Tack! Jo, jag brukar låta honom sova ifred om dagarna, men på sista tiden har han sovit 4 h på eftermiddagen och det har påverkat hur dags han somnar på kvällen.

    Inser att jag har värsta lyxen som har en unge som sover 10-12 h i sträck om natten!
    Vi är ute relativt mycket och träffar andra och det gör verkligen livet drägligt. Problemet för mig är känslorna som gnället väcker i mig (efter timmars försök att få stopp på det). Jag vill bara skicka honom någonstans där jag slipper höra det. Tror att det är min egen otillräcklighet som spökar.

    SvaraRadera
  3. Gummiklubba :-)

    Visst är det frustrerande när man kämpar i timmar och det inte hjälper. Ibland kan det hjälpa att göra något helt annat en stund. Alltså strunta i att försöka söva en stund och sedan göra nytt försök.
    Ibland kan man behöva gå iväg själv och ta några djupa andetag och räkna till tio. Så har jag gjort ibland för att få nytt tålamod.

    I morgon är en annan dag, kan vara en bättre dag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack Camilla!
    Mmm... Idag blev en bättre dag. Förvisso har Mini varit rätt gnällig, men så har han levererat lite för frekvent för att det ska vara riktigt juste sista dagarna.

    Ikväll låg han dock och sov efter en timmas duttande i relativt god tid. Mamman nöjd! Nu har jag precis givit honom en flaska i sömnen, så att han ska sova riktigt gott till imorgon bitti. När jag har druckit upp mitt goda te ska jag följa hans exempel.

    Imorgon ska vara en underbar dag!

    SvaraRadera